مهم ترین تکنیک مدیریت زمان در تمام اعصار!؟

مهم ترین تکنیک مدیریت زمان در تمام اعصار!

 

آیا باورتان می شود مهم ترین تکنیک مدیریت زمان در تمام اعصار،در قرآن کریم آمده باشد؟! 

تحقیق در مورد مدیریت زمان :

وقتی درباره مدیریت زمان کتاب می خوانیم یا در اینترنت سرچ می کنیم به تیترهای زیر می رسیم:

– تکنیک GTD : که توسط دیوید آلن مطرح شده که برخلاف روش سنتی قدیم که حول محور الویت بندی بوده،این است که فرد باید کارهایش را از ذهن خود خارج کرده و ثبت کند.

– تکنیک تمرکز فرانکلین کاوی: که براساس الویت بندی کارهاست.هدف این است که با مشخص کردن کارهای کم اهمیت،بر روی فعالیتهای با ارزش بالا تمرکز کرد.

– نه گفتن را یاد بگیرید!

– برنامه ریزی روزانه داشته باشید.

– ورزش کنید!؟ و زمان بیشتری را به بودن در کنار کسانی که دوست‌شان دارید، صرف کنید! ( که البته این دو مورد را هم اساتید در عجبند که چرا از مدیریت زمان سر درآورده اند!!؟؟ )

مدیریت زمان در قرآن کریم:

با توجه به مطالعاتی که درباره مدیریت زمان داشته ام و آنچه تا کنون درباره آن شنیده ایم به نظر من مدیریت زمانی که خداوند در قرآن آورده است هم جامع است هم بی نقص.

خداوند در سوره انشراح می فرماید: فاذا فرغت فالنصب = وقتی از کار مهمی فارغ شدی به کار مهم دیگری بپرداز. خداوند متعال خالق انسان و کلام، استاد ایجاز است.

این آیه به ظاهر ساده، دو نکته کلیدی درباره مدیریت زمان دارد:

– ابتدا باید در لحظه حال از خودت بپرسی کاری که انجام می دهی مهم است یا غیر مهم!؟اگر مهم است ادامه بده ولی اگر مهم نیست رهایش کن چون وقت گرانبهایت بسیار ذی قیمت است و هرلحظه مقداری از آن را داری در چاه فنا می ریزی.(کارهای غیر مهم مانند: دیدن ساعتها فیلم و سریال در طول روز یا گشت و گذار بیهوده در شبکه های اجتماعی برای وقت تلف کنی یا معاشرت با دوستانی که چیزی به ما اضافه نمی کنند و هزاران کار غیر مهم که خودتان باید کشفشان کنید.)

– دوم اینکه وقتی از مهم بودن کاری که انجام می دهی مطمئن شدی بلافاصله بعد از انجام آن به کار مهم دیگری بپرداز.

البته در این مقاله منکر استراحت نیستیم ولی استراحتی که بتواند برای ادامه فعالیت مهم ما مفید باشد.

این دو نکته را در زندگی مردان بزرگ قدیم و جدید کاملا مشاهده می کنیم.جایی که بیل گیتس می گوید: ۱۰ سال از عمرم به علت تسلط ندشاتن بر تندخوانی از دست داده ام!

 

 

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:

چرا بیکاریم؟!

 

نتیجه ای عجیب از مدیریت زمان در عصر نگرانی های از دست دادن زمان!

+ اما واقعیت اینجاست که تکنیک‌های طراحی‌شده برای افزایش بهره‌وری شخصی ظاهراً نه‌ تنها نگرانی‌های ما را تسکین نمی‌دهند، که آن‌ها را شدت  می‌ بخشند. چون هرچه بهتر زمان را مدیریت کنید،حس می‌کنید زمان کمتری دارید!

جذابیت مفهوم مدیریت زمان در این خیال است که یک روز بالاخره همه چیز تحت کنترل درخواهد آمد. اما ویژگی اصلی کار در اقتصاد مدرن در واقع نامحدودبودن آن است.

مرلین مان نویسنده‌ای که او سیستم خود را «اینباکس صفر» می‌نامید(به صفر رساندن اینباکس ایمیلها )، دو سال پس از سخنرانی خود در گوگل، ویدیویی دیوانه‌وار و درهم و برهم را در فضای مجازی منتشر کرد. او در این ویدیو اعلام کرد که قراردادی امضا کرده تا کتابی دربارۀ اینباکس‌صفر بنویسد. اما شغل او به عنوان مرشد بهره‌وری تضادی درونی را در او برانگیخته است. او چند ماه پیش به من گفت «کم‌کم داشتم پول خوبی [از سخنرانی و مشاوره دادن] درمی‌آوردم، اما حس خیلی بدی هم داشتم. این موضوع بهره‌وری بدترین نوع تعلل و به فردا انداختن کارها رو به وجود میاره، چون حس می‌کنی واقعاً داری کار می‌کنی، اما داشتم چیزایی تولید می‌کردم که هدفشون واقعاً این بود که به مردم بگه: بیا یاد بگیر کارتو چطور انجام بدی، نمی‌خواد سراغ خود کاره بری!» و تمام تلاش‌هایمان برای پربازده‌بودن اثری عکس دارد و فقط باعث می‌شود سرمان شلوغ‌تر شود!؟ تاریخ مورد نظر برای انتشار گذشت و این کتاب منتشر نشد. هواداران با سؤالات و تردیدهایی روبرو شدند. دو سال دیگر هم گذشت و مان در مقاله‌ای به خودزنی پرداخت و به طور غیرمنتظره‌ای اعلام کرد که پروژه را لغو خواهد کرد. این مقاله درواقع فریاد و فغان مردی بود که تازه متوجه شده بود دارد صبح‌های زیبایی را که می‌تواند با دختر سه‌ساله‌اش سپری کند، از دست می‌دهد، چون «داشتم خزعبلاتی تایپ می‌کردم به این امید که ویراستار کتابم آن‌ها را بپسندد»، مطالبی با موضوع استفادۀ درست از زمان. او اعلام کرد که گناهش این است که «اولویت‌هایم را ول کرده‌ام تا دربارۀ اولویت‌ها بنویسم… من ناخواسته آن توصیۀ خودم را زیر پا گذاشتم که هیچگاه نگذارید کار سنگین به چیزهای خوبتان گند بزند». او اشاره کرد که ممکن است کتابی متفاوت بنویسد، کتابی دربارۀ چیزهایی که واقعاً اهمیت دارد. اما چنین چیزی هیچگاه رخ نداد. مان به من گفت «اصلاً دوروبر بهره‌وری نمی‍رم. اگه قرار باشه با بهره‌وری، چیزای بیشتر و بیشتری رو توی روزت بچپونی، اصلاً از کجا معلوم که این معنیش کار کردنه؟» +

 و به نظر من در اینجا ویژگی سومی از آیه شریفه قرآن گرفته می شود که راهگشای زندگی امروزی ماست و ما را از نگرانی از دست دادن و کنترل زمان، نجات می دهد:

– سوم: وقتی از مهم بودن کاری که انجام می دهی مطمئن شدی، خیالت راحت باشد!زمان در اختیار توست. شاید آن کار مهم هم اکنون، همان ورزش کردن برای سلامتی تو باشد یا وقت گذاشتن برای رفتن به مرکز خرید با مادر یا همسرت یا پارک سرکوچه برای تاب بازی فرزندتان!؟

این شمایید که مهم بودن کار را تعیین می کنید نه چک لیستها … آن را گوشه ای مرتب قرار دهید تا دوباره بعد از استراحتی با خیال راحت، به آنها بازگردید.

به علاوه اینکه برای ادامه مدیریت زمان خود حتما به استراحت نیاز دارید و اینکه آرامش خود را برای ادامه زندگی خود حفظ نمایید.به خودتان فشار نیاورید و از لحظه لحظه زندگیتان لذت ببرید.

 

علیرضا نصیرلو

 

 

تصویری

 

0/5 (0 دیدگاه)
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید